Праведный Ио́сиф, Обручник Пресвятой Богородицы

Кондак 1

Избранный хранителю Пресвятыя Девы Марии, пестуне и кормителю Богочеловека, праведный Иосифе, прославляя служение твое неизреченной тайне воплощения Бога Слова, похвальная восписуем ти. Ты же ныне, предстоя престолу Христа Бога нашего и имея велие дерзновение к Нему, молися о нас, взывающих ти:

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Икос 1

Ангелом непостижимую тайну рождения Бога Слова от Пренепорочныя Девы соблюдая чисту от клеветы людей и коварства диавола, тебе, праведный Иосифе, смиреннаго тектона, избра Бог быти хранителя и свидетеля девства Пресвятыя Марии. Темже прославляя тя, яко избраннаго таинника Божия, взываем ти:

Радуйся, честная отрасле от корене Иессеова;

Радуйся, внутрь украшенный царским величием.

Радуйся, скудостью в земном духовное стяжавый богатство;

Радуйся, безвестностью славу вечную обретый.

Радуйся, славный паче царей;

Радуйся, праведный паче патриархов и праотцев.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 2

Видя Деву Марию, при храме воспитавшуюся, совершеннолетию сущу, первосвященник Захария возопи ко Господу: Господи, покажи мужа, достойнаго обручитися с Девою; егда же процвете жезл Иосифа, вручая ему Деву, воспеваше Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумна есть всем концем земли праведность твоя, святый Иосифе, яко несравненныя чести сподобился еси обрученником быти Преблагословенныя Девы, из Неяже безмужно произыде Христос Бог, ты бо крепкия ради веры, чистоты, смирения и преспеяния во всех добродетелех на сие избран был еси. Темже взываем ти:

Радуйся, праведне Чистейшей обручивыйся;

Радуйся, муже веры, приявший под кров свой Святую Деву Марию, верою соделавшуюся Престолом Божиим.

Радуйся, смиренный духом;

Радуйся, простый сердцем.

Радуйся, добродетелями преукрашенный;

Радуйся, святый, Святейшей послуживший.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 3

Сила Вышняго осени тогда к зачатию неискусобрачную, дивной тайны не ведущу Иосифу, да от самого Бога наученный, возопиет к Нему: Аллилуиа.

Икос 3

Имущую Богоприятную утробу Деву видев, Иосиф смятеся, зря не к брачней и бракоокрадованную помышляя; но праведен сый, восхоте ю тай пустити, Богу, ведущему вся, суд вверяя и нас научив взывати:

Радуйся, целомудрия ревнителю;

Радуйся, израильтянине, в нем же льсти несть.

Радуйся, благий сердцем;

Радуйся, кроткий нравы.

Радуйся, все упование на Бога полагаяй;

Радуйся, промышлению Его себе и других вверяяй.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 4

Бурю помышлений сумнительных целомудреннаго Иосифа укрощая, Ангел открывает тайну рождения от безневестныя Марии Сына Божия, Спасителя мира, якоже глагола: и наречеши имя Ему Иисус, Той бо спасет люди Своя от грех их, Ему же вопием вси: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав в писании Господа, глаголющаго: се Дева в чреве приимет и родит сына Эммануила, веровал еси, праведный Иосифе, глаголанному от Ангела, яко книгу запечатленную, в ней же перстом Отчим написася Слово, приял еси Марию в дом свой, яко раб, служа Непорочней со страхом и ревностию. Сего ради взываем ти:

Радуйся, яко приложил еси сердце твое к познанию закона Божия;

Радуйся, яко открыл еси смысл твой к принятию таин Божиих.

Радуйся, яко прежде всех людей сподобился еси уведети велию благочестия тайну, яко на земли явися Бог;

Радуйся, яко познал еси пришествие Его быти ради спасения людей от грех их.

Радуйся, яко несомненно уверовал еси, яже быша тебе откровена;

Радуйся, яко вера вменися тебе в правду.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 5

Богоизбранную Отроковицу приимши в дом свой, блаженне Иосифе, любил еси Ю, яко обручницу, почитал еси Ю, яко Пречистую Деву и Матерь Спасителя мира, и служил Ей со страхом и благоговением, вседушно подвизаяся, да совершатся вся в Законе и пророцех писанная, и купно с Мариею вопия Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видев в яслех Вифлеемских звезду, возсиявшую от Иакова, первый поклонился еси Рожденному, и егда небо звезду, Ангели пение, пастыри исповедание и волсви поклонение и дары приношаху Ему, ты же, праведный Иосифе, всего себе принесл еси в дар Господу, и жизнь и попечения и труды отдавая на служение Ему. Сего ради вопием ти:

Радуйся, узревший прежде всех восхождение на земли незаходимаго Солнца правды;

Радуйся, первый на земли свидетелю и служителю воплощения Сына Божия, прежде век от Отца рожденнаго.

Радуйся, тектоне земный, сподобивыйся имени отца Архитектона Небеснаго;

Радуйся, хранителю и попечителю Отрочати, Ему же со страхом служат чины Ангельские.

Радуйся, благоговейный служителю Матери Бога Слова.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 6

Проповеданнаго Законом и пророки яко человека осмодневна обрезал еси, и хранимое в Троичном Совете имя Иисус, яко драгоценный бисер от сокровищ пренебесных принесенный, во откровение всех людей подал еси, Иосифе, им же Ангелов удивив, человеков обрадовав, демонов устрашив, и, яко миром благовонным всю вселенную облагоухав, возопил еси к Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявший тебе, праведный Иосифе, в младенце Иисусе проречением Симеона свет во откровение языков и славу людей Израилевых, абие облаком скорби покрывается: народ бо смущается, Ирод беснуется, души Отрочати ища, в сердце Матери оружие пройти предрекается, да вера и терпение твое явны будут всем. Темже тебе, яко крепкому в терпении и в вере непоколебимому, взываем:

Радуйся, яко злато в горниле, очищаемый непрестанно искушениями;

Радуйся, в радости смиренный, в скорби же терпеливый.

Радуйся, всегда верный тайнам, вверенным тебе;

Радуйся, в мужестве непоколебимый.

Радуйся, верою, яко звездою, в мрачных путех жизни руководимый;

Радуйся, упование на Бога, яко якорь, в бурях житейскаго плавания имевый.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 7

Хотяй спасти от злобы Иродовы пришедшаго спасти мир, не вопрошал еси, дивный Иосифе, Ангела, дающаго ти повеление о бегстве в Египет, иныя спасаяй себе ли не может спасти; но яко муж веры, яко новый Авраам, выну готов сый на послушание, не помышляя о трудах пути, ниже испытуя времени возвращения, абие же с Мариею и Младенцем устремился еси в Египет, радостно вопия Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новый в Египте показался еси Иосиф паче онаго древняго патриарха, спасшаго люди Египетския от глада: ты бо спасл еси от смерти Спасителя мира и людем Египетским, гладом нечестия гибнущим, хлеб животный принесл еси и семена вечной жизни насеял еси, от них же возрасте дивное прозябение в пустынях Египетских. Темже вопием ти:

Радуйся, скорби и труды Христа ради в пути радостно терпевый;

Радуйся, детоводителю Отрока Иисуса, в пустыни водившаго иногда Израиля столпом огненным и облачным.

Радуйся, питателю Питавшего люди Своя манною;

Радуйся, носивший на руках Творца и Носителя всея твари.

Радуйся, спасый от Иродовой злобы Спасшаго иногда люди Божии от горькой работы фараоновой;

Радуйся, Египту за рабство благодать сыноположения предуказавый.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 8

Странное видев чудо, еже о Иисусе, Бога по предречению родитися во плоти имеюща, и младенца повита в яслех, Деву Матерь, Ангелов славословие и плоти обрезание, волхвов с востока пришествие с дары на поклонение и бегство в Египет от Иродова неистовства, спасение всех людей и Свет языков, якоже рече Симеон, и оружие в сердце родившей, познал еси Его Бога истинна быти и истинна человека и сего ради возопил еси Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Всего себе предав Богу, чрез Ангела воззвавшему Сына Своего из Египта, последовал еси велению Его и вселился еси с Иисусом и Материю Его в Назарете, да сбудется слово пророка о нем, яко Назорей наречется. Темже и мы тебе, яко верному слуге Божию, вопием:

Радуйся, споспешниче Божия изволения;

Радуйся, соучастниче Божия домостроительства.

Радуйся, присный собеседниче Ангелов;

Радуйся, на земли в глубины таин небесных посвященный.

Радуйся, пророков проречения о Иисусе слышавый;

Радуйся, вся благоговейно в глубине сердца сохранивый, никому же поведая.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 9

Всяко колено небесных, земных и преисподних покланяется о имени Иисусовом, тебе же, чудный Иосифе, повинуяся бе Отроча Иисус, яко отцу. Мы же таковому к тебе снисхождению Господа чудящеся, вопием Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Вития многовещанная недоумеют по достоянию восхвалити тя, праведный Иосифе: Матерь Божия, Царица неба и земли именует тя господином своим, воплотившийся Сын Божий нарицает тя отцем, и дом твой на земли бысть вместилище святыни пренебесныя, яко в нем обиташе Царь неба и земли. Темже мы смиренно вопием ти:

Радуйся, избранниче Божий, иже храняше кивот святыни пренебесныя;

Радуйся, дивный тектоне, в его же доме живяше Творец неба и земли.

Радуйся, питателю и попечителю Отрока Иисуса, иже, яко Бог, дает бытие всем тварям и промышляет о всем мире, видимом и невидимом;

Радуйся, яко на земли сподобился еси лицезрети Сына Божия и держати Его в объятиях, и лобызати Его.

Радуйся, яко и по отшествии в горния обители во свете лица Его, Царя славы, блаженствуеши и выну прославляеши Его со Отцем и Святым Духом.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 10

Спасти можеши всякаго, к твоему предстательству и заступлению прибегающаго, блаженне Иосифе, како бо, иже на земли бе повинуяся тебе во всем, не услышит тя предстояща ныне пред Ним на небе и вопиюща с Ангельскими лики: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси крепкая всем, к твоему предстательству прибегающим, праведный Иосифе, темже не презри и нас, к твоему заступлению притекающих, в бурях искушений, в бедах и скорбех житейских взывающих ти:

Радуйся, скорый заступниче наш в нуждах и напастех;

Радуйся, сильный предстателю о нас пред Богом.

Радуйся, твердое упование наше в буре смущения и недоумении;

Радуйся, скорое избавление от клеветы человеческия.

Радуйся, питателю Того, иже носит всяческая глаголом силы Своея;

Радуйся, избавляющий нас от глада душевнаго и всякия скорби.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим ти, богомудре Иосифе, и молим тя, якоже хранил еси от всякаго вреда и озлобления самого Христа Господа, сохрани своим предстательством пред Ним Церковь Его Святую Православную от всякаго озлобления врагов видимых и невидимых, огради заступлением твоим от всякия козни страну нашу Российскую, да тихое и безмолвное житие провождающе, вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательна светильника, сущим во тьме неразумия явльшагося, узрел еси во храме двоенадесятилетняго Отрока Иисуса, подающа свет истиннаго ведения учителям закона Божия и открывающа тайну Своего великаго служения по предопределению Отца Нeбеснаго. Темже вопием ти:

Радуйся, верный хранителю закона Отеческаго;

Радуйся, яко ревнуя о соблюдении закона, и Отрока Иисуса в дом Отца Небеснаго приводил еси.

Радуйся, яко егда оста Отрок Иисус в Иерусалиме, мневше Его в дружине суща, вкупе с Материю Его отечески печалися о Нем;

Радуйся, яко иска Его во сродницех и знаемых и не обретше, возвратися в Иерусалим и по триех днех обрете Его в церкви, седящаго посреде учителей и послушающаго их, и вопрошающаго их.

Радуйся, яко слышал еси откровение тайны, егда глаголаше Отрок Иисус: не весте ли, яко в тех, яже Отца моего, достоит быти Ми;

Радуйся, видевый и свидетельствовавый, яко Иисус преспеваше премудростию и возрастом, и благодатию у Бога и человек.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 12

Благодатию у Бога и человеков видя преспевающа Отрока Иисуса и с возрастом тела премудростию преспевающа, вся слагал еси в сердце твоем, яко раб верный, храня вверенное сокровище в тайне до дне, внегда начаша вопити Ему вси верующии яко Богу и Спасителю мира: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще труды и подвиги твоя, славим и блаженное успение твое: на руках бо Бога Слова и Матери Его сладце почил еси от трудов твоих, праведный Иосифе, блаженной вечности имея несомненное уверение. Темже вопием ти:

Радуйся, верный в великом служении;

Радуйся, сего ради величайшей почести от Бога сподобивыйся.

Радуйся, содруживыйся на земли с славою и красотою неба;

Радуйся, Отцем будущаго века в будущий век с миром отпущенный.

Радуйся, благовествовавый Давиду радость велию;

Радуйся, всем сущим во аде весть известную принесший, яко прииде Христос, имеяй свободити и спасти род человеческий.

Радуйся, праведный Иосифе, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 13

О святый и праведный Иосифе! Приими сие малое моление наше и твоим сильным ходатайством ко Христу Богу умоли Его, да благодатию Своею соделает нас тверды и непоколебимы в православной вере, ревностны и непреткновенны в соблюдении заповедей Его, и дарует вся полезная к временному и вечному житию нам, вопиющим Ему: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва святому праведному Иосифу, обручнику Пресвятыя Девы Марии

О святый праведный Иосифе! Ты еще на земли сый, велие имел еси дерзновение к Сыну Божию, иже благоизволи именовати тя Отца Своего, яко обрученика Своея Матери, и послушати тя: веруем, яко ныне с лики праведных во обителех небесных водворяяся, услышан будеши во всяком твоем прошении к Богу и Спасителю нашему. Темже, ко твоему покрову и заступлению прибегающе, смиренно молим тя: якоже сам от бури сумнительных помышлений избавлен был еси, сице избави и нас, волнами смущений и страстей обуреваемых: якоже ограждал еси Всенепорочную Деву от клеветы человеческия, огради и нас такожде от всякия клеветы напрасныя: якоже хранил еси от всякого вреда и озлобления воплотившагося Господа, сице сохраняй твоим заступлением Церковь Его православную и всех нас от всякаго озлобления и вреда. Веси, святче Божий яко и Сын Божий во днех плоти Своея в телесных потребах нужду имеяши, и ты послужил еси им: того ради молим тя, и нашим временным нуждам благопоспеши твоим ходатайством, подая нам вся благая, в житии сем потребная. Изряднее же просим тя, исходатайствуй нам оставление грехов прияти от нареченнаго ти Сына, Единороднаго же Сына Божия, Господа нашего Иисуса Христа и достойны быти наследия Царства Небеснаго нас предстательством твоим сотвори, да и мы, в горних селениих с тобою водворяющеся, прославим Единаго Триипостаснаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и во веки веков. Аминь.

Иосиф (муж Марии)

Смотреть что такое «Иосиф (муж Марии)» в других словарях:

  • Иосиф, муж Девы Марии — (Матф. I, 18 и сл.) обрученный муж пресвятой Девы Марии. Он по прямой линии происходил из рода Давида царя, но заходился в бедности и, проживая в глухом Назарете, занимался плотничеством. О жизни его, кроме обстоятельств рождения Христа, известно … Энциклопедический словарь Ф.А. Брокгауза и И.А. Ефрона

  • Иосиф — (евр. Йосеф, Он (Бог) прибавит (еще детей) ). I: 1) а) одиннадцатый сын Иакова и первенец от Рахили (Быт 30:22 24). Из сопоставления ст. 25 и Быт 31:41 становится очевидным, что И. родился прим. за шесть лет до бегства Иакова из Харрана, т.е.… … Библейская энциклопедия Брокгауза

  • ИОСИФ ОБРУЧНИК — Прав. Иосиф Обручник и отрок Иисус Христос. Икона. Ок. 1850 г. (Археологический музей в Варне, Болгария) Прав. Иосиф Обручник и отрок Иисус Христос. Икона. Ок. 1850 г. (Археологический музей в Варне, Болгария) [греч. ᾿Ιωσὴφ ὁ μνηστὴρ; лат. Ioseph … Православная энциклопедия

  • Иосиф — 1. Первый, долгожданный сын Иакова и Рахили. Братья завидовали Иосифу и решили убить его, но Рувим убедил их не делать этого. Иуда предложил продать Иосифа в рабство. Иосифа продали в Египет, а отцу сказали, что его растерзали дикие звери. В… … Подробный словарь библейских имен

  • Иосиф Иосеф — 1. Первый, долгожданный сын Иакова и Рахили. Братья завидовали Иосифу и решили убить его, но Рувим убедил их не делать этого. Иуда предложил продать Иосифа в рабство. Иосифа продали в Египет, а отцу сказали, что его растерзали дикие звери. В… … Подробный словарь библейских имен

  • Иосиф — И’осиф (прибавление) а) предпоследний из двенадцати сыновей Иакова (Израиля), последний, родившийся в Месопотамии до ухода Иакова от Лавана. Матерью его (как и последнего сына Вениамина) была Рахиль, любимая жена Иакова (Быт.30:23 24). В 17 лет… … Библия. Ветхий и Новый заветы. Синодальный перевод. Библейская энциклопедия арх. Никифора.

  • Иосиф — И’осиф (прибавление) а) предпоследний из двенадцати сыновей Иакова (Израиля), последний, родившийся в Месопотамии до ухода Иакова от Лавана. Матерью его (как и последнего сына Вениамина) была Рахиль, любимая жена Иакова (Быт.30:23 24). В 17 лет… … Полный и подробный Библейский Словарь к русской канонической Библии

  • Иосиф — А. Сын Иакова от Рахили 1. Его жизнь в Ханаане его рождение: Быт 30:24 имя значит пусть он добавит : Быт 30:24 любимец Иакова, ненавидимый братьями: Быт 37:3,4 его сны: Быт 37:5 11 продан братьями Измаильтянам: Быт 37:12 36 2. Его жизнь в Египте… … Библия: Тематический словарь

  • Иосиф (имя) — Иосиф (יוֹסֵף) еврейское Пол: муж. Толкование имени: будет добавлен, прибавится Отчество: Иосифович Иосифовна Женская форма: Йосефа Другие формы: Осип … Википедия

  • Иосиф Обручник — Св … Википедия

Вопрос:

Где я могу почерпнуть информацию об Иосифе Обручнике? Существуют ли отдельные его изображения? Есть ли отдельный день памяти его? Почитаем ли он как святой, наделенный определенными дарованиями (и какими?) от Господа? Где его место захоронения? Прославлен ли он какими чудотворениями после своей смерти? Этими вопросами меня засыпал мой только входящий в веру друг, а я кроме того что написано в св. Евангелии более ничего не знаю .Помогите мне ответить на эти вопросы.

Отвечает священник Афанасий Гумеров:

Сон Иосифа Обручника Самые надежные сведения о св. праведном Иосифе Обручнике имеются в Евангелии. Их немного, но они драгоценны. Уже само избрание его Божественным Промыслом хранить девство Пресвятой Богородицы говорит о его высокой нравственной чистоте. Сколько духовного благородства открывает его желание тайно отпустить жену, которая была непраздна. С полным доверием к Богу и покорностью Его воле, 80-ти летний св. Иосиф покидает отчество и бежит в Египет, чтобы спасти Младенца. Он проявляет трогательную заботу об Отроке Иисусе: «Вот, отец Твой и Я с великою скорбью искали Тебя» (Лк.2:48). В это время праведному Иосифу было более 90 лет. Исследователи предполагают, что св. Иосиф умер до начала общественного служения Иисуса Христа. Он ни в одном Евангелии он больше не упоминается.

Расширить наши знания об этом святом позволяет церковное предание, записанное византийским историком Никифором, который следовал священномученику Ипполиту (3 в.). Сведения, сохранившиеся в предании, вошли в житие св. праведногого Иосифа, составленное святителем Димитрием Ростовским (26 декабря). Он происходил из царского рода Давида. Родителем его был Иаков, который по правилам левиратного брака женился на вдове своего брата Илия, умершего бездетным. Отцом родившегося сына (Иосифа) в соответствии с законом считался Илий. Женат был св. Иосиф на Соломии. Она была дочерью Аггея, брата св. пророка Захарии – отца св. Пророка и Предтечи Иоанна. У них было 4 сына (Иаков, Симон, Иуда, Иосия) и 2 дочери (Есфирь и Фамарь). В Синаксаре (неделя жен-мироносиц) говорится еще о третьей дочери – Соломии, которая была за мужем за Зеведея – отца апостолов Иоанна и Иакова. Ко времени обручения ему было около 80 лет. Умер он, согласно преданию, в возрасте 110 лет. О месте погребения не упоминается. Память его вместе с пророком Давидом и апостолом Иаковом совершается в неделю по Рождестве Христовом (первое воскресение после великого праздника). Имеется Акафист св. праведному Иосифу Обручнику (Акафистник, кн.1, Нижний Новгород, 1995). Отдельное иконописное изображение помещено на сайте «Православный календарь».

Праведный Иосиф – глава Святого семейства

В неделю по Рождестве Христовом – Мф 2:13–23 (зач. 4):

Когда же они <волхвы> отошли, – се, Ангел Господень является во сне Иосифу и говорит: встань, возьми Младенца и Матерь Его и беги в Египет, и будь там, доколе не скажу тебе, ибо Ирод хочет искать Младенца, чтобы погубить Его. Он встал, взял Младенца и Матерь Его ночью и пошел в Египет, и там был до смерти Ирода, да сбудется реченное Господом через пророка, который говорит: «из Египта воззвал Я Сына Моего».

Тогда Ирод, увидев себя осмеянным волхвами, весьма разгневался, и послал избить всех младенцев в Вифлееме и во всех пределах его, от двух лет и ниже, по времени, которое выведал от волхвов. Тогда сбылось реченное через пророка Иеремию, который говорит: «глас в Раме слышен, плач и рыдание и вопль великий; Рахиль плачет о детях своих и не хочет утешиться, ибо их нет».

По смерти же Ирода, – се, Ангел Господень во сне является Иосифу в Египте и говорит: встань, возьми Младенца и Матерь Его и иди в землю Израилеву, ибо умерли искавшие души Младенца. Он встал, взял Младенца и Матерь Его и пришел в землю Израилеву.

Услышав же, что Архелай царствует в Иудее вместо Ирода, отца своего, убоялся туда идти; но, получив во сне откровение, пошел в пределы Галилейские и, придя, поселился в городе, называемом Назарет, да сбудется реченное через пророков, что Он Назореем наречется.

Бегство в Египет. Джотто

Если вернуться ближе к началу Евангелия от Матфея, то первое, что мы узнаем об Иосифе, – это то испытание, которое его постигло. Его жена имеет во чреве – но от кого? Ведь он знает, что Мария – девственница. Жалея Деву, утратившую, как ему думалось, девство, он хочет отпустить Ее без огласки. Но его смущение развеивает ангел, явившийся ему во сне. Иосиф узнает, что Мария носит под сердцем Спасителя мира.

Казалось бы, роли резко меняются: Мария – Матерь Мессии, а Иосиф – простой смертный, призванный служить Ей. Но это не вполне так. Праведный Иосиф по-прежнему остается главой семейства. Мария – кроткая и смиренная жена, которая и не думает командовать мужем и требовать чего-либо для Себя. Не Ей, но Иосифу даются откровения от Господа в сонных видениях. И именно на Иосифе лежит бремя ответственности за исполнение велений Господних, за безопасность Богомладенца и Богоматери.

Коста Лоренцо. Святое семейство

Праведный Иосиф, Дева Мария и отрок, а после – юноша Иисус прожили вместе около двадцати лет. Мы не знаем об этих годах почти ничего (кроме одного эпизода, изложенного у евангелиста Луки – когда двенадцатилетний Иисус остался в Храме, а родители потеряли Его). Но по тем немночисленным упоминаниям об Иосифе и Пресвятой Деве, которые содержатся в Евангелии, мы можем понять, что члены святого семейства относились друг к другу с большой нежностью, кротостью и любовью.

Промотаем в ускоренном темпе две тысячи лет. Россия, рубеж XX-XXI веков. После десятилетий навязываемого властями безбожия множество людей пришло в храмы. Неожиданно ощутив себя православными, мужья-неофиты частенько стараются показать, кто в доме хозяин. Кто-то с интересом листает «Домострой», выискивая инструкции по правильному битью жены; кто-то шествует важно, в спокойствии чинном, а рядом идет «помощница человека», нагруженная продуктовыми сумками; кто-то озабочен тем, чтобы зарабатывать на всю семью, а православная супруга, по мнению мужа-бородача, должна знать лишь три К.

Есть и другие семьи. Там локомотивом воцерковления становится жена. Она объясняет мужу, какая у него теперь должна быть работа (лучше всего – сторожем при храме), что он должен есть на обед (постное масло Великим постом? Совсем с ума сошел!), а также (после обстоятельных консультаций с духовником), когда и как дозволительно мужу прикасаться к своей жене.

Некоторые семьи воцерковляются и преодолевают кризис. Некоторые семьи уходят из Церкви – и тоже преодолевают кризис. Но многие семьи так и остаются в том состоянии, когда муж или жена (не так важно, кто именно) продолжают играть некую правильную роль, вычитанную из правильных книжек.

Но как же все-таки – без иронии! – правильно? Ведь глава семьи муж? Да, верно. Но это не предполагает мелочного деспотизма. Мудрый муж – прежде всего стратег. Он не будет вникать в тактические детали – с этим прекрасно справится жена. Но важные для всей семьи решения – сфера его ответственности. И эту ответственность он не будет перекладывать ни на кого. В повседневной же жизни он вполне может положиться на супругу, и даже подчиняться ей – ибо всё (или почти всё) идет в том русле, которое он сам и проложил.

А жена? Помощница? Да, конечно. Но помощница – не рабыня. Семья, дети, дом – это огромное пространство для творчества, для приложения своих талантов, о которых женщина подчас не подозревает. Если за мужем – как за каменной стеной, то на территории внутри этой стены можно развести потрясающие сады!

Старая истина: не место красит человека, а человек место. Муж не становится идеальным супругом, примерным отцом лишь в силу своего положения. Жена – не голая функция. Путь к идеалу христианской семьи – долог и труден. Но, к счастью, у нас есть образец: праведный Иосиф, Дева Мария, отрок Иисус.

Построение отношений в семье

Рубрики: Вера

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *